Competentele manageriale - Ce face un bun manager? Lectii din practica.

Marti, 03.02.2015

1.       Pastreaza ochii pe obiectiv si analizeaza starea de fapt. 

Atunci cand nu am un obiectiv, oriunde ajung pot spune ca “am ajuns”. Un manager nu isi poate permite sa scape din vedere obiectivul. A sta cu obiectivul in fata ochilor inseamna a primi forta, a avea directie, a sti care este destintatia echipei. Daca eu ajung la o intersectie si nu cunosc numele locului unde vreau sa ajung, incotro o apuc?  

2.       Nu face nimic la intamplare pentru ca isi planifica activitatea 

Timpul si energia echipei sunt limitate. Prin urmare fiecare ora, fiecare fiecare intalnire, fiecare pas conteaza pentru rezultatul final. Pasii ce-i trasez sunt cei pe care eu stiu  sau pariez ca o sa ma duca la obiectiv. Cand mi-e clar care e urmatorul pas ma simt in siguranta, umblu repede, calc precis. Atunci cand nu am plan e ca si cum as umbla legat la ochi, caci nu stiu niciodata ce urmeaza. 

3.       Stie cine - ce poate face si aloca sarcinile clar si corect 

Cand stam si ne uitam unii la altii pentru ca nu e suficient de clar cine si ce are de facut insemna ca avem nevoie sa stam de vorba cu managerul nostru, sa clarificam situatia. In echipa suntem mai buni decat singuri doar atunci cand echipa a fost formata corect si daca mixul de competente din echipa se suprapune peste mixul de competente necesare atingerii obiectivului. Nepotrivirea de caractere are un echivalent in mediul profesional: nepotrivirea de competente. 

4.       Cunoaste ritmul in care se produc si cheltuie resursele si simte cand e nevoie sa actioneze 

Un manager nu este luat prin surprindere de situatii pentru ca are toate uneltele si stie care e atitudinea potrivita in fiecare context. A avea unelte de lucru este similar cu a fi inarmat si protejat pentru lupta. Primesti lovitura si totusi nu o resimti asa rau, rezisti. Dozarea efortului si pastrarea unui ritm bun tin de priceperea managerului. Ca un antrenor ce cauta semne cu privire la starea echipei si actioneaza ca echipa sa reuseasca sa ajunga acolo. 

5.       Sprijina, inspira si creste oamenii de langa el

Un manager bun gestioneaza oamenii ce gestioneaza procesele, nu procesele ce gestioneaza oamenii. Lucrul cu echipa e un proces complex pentru ca aduna la un loc particularitatile si complexitatile fiecarui individ. De-asta a conduce echipe e ca mersul pe sarma. Exista o anumita stare de echilibru pe care un manager o urmareste, o construieste, o sprijina, o protejeaza, pentru ca acea stare, acel ritm, acea combinatie de pasi si oameni duce la obiectiv. 

6.       Urmareste progresul si se asigura ca obtine rodul muncii 

Vede procesul intreg si in acelasi timp vede fiecare bucata. Stie cu precizie unde ne aflam si cat mai avem pana ajungem. E ca o borna kilometrica: iti masoara progresul si iti spune cat a mai ramas. E cea mai buna dovada ca ne miscam in directia potrivita.  

Explicat asa parca rolul managerului pare mai greu si mai complex decat am fi crezut. Sa fii manager devine mai mult decat sa fii un excelent specialist, mai mult decat sa fii prieten al oamenilor, mai mult decat sa fii sef. Managerul e o combinatie de structura si inima, de strategie si tactica, de focus pe azi si focus pe maine. Toate in acelasi timp.  

Cine invata asa ceva in cursurile de management? 

Ana Moldovan, Business Transformation Consultant

Agora Consulting

People. Self. Uncertainty. Management Cursuri Microsoft Excel Gimini Cine ne recomanda Cum crestem Unde ne gasiti

Elements CMS V8.0

CMS Login